El cap d’informatius de RTVE a Catalunya parla sobre el present i el futur de la TV pública

El passat dimarts 11 de juny el cap d’informatius de RTVE a Catalunya, Pere Buhigas, va ser l’amfitrió d’un col·loqui sobre TV i que portava com a títol “Nous reptes de la TV pública en un espai audiovisual en transformació” 

Pere Buhigas i Juan Pablo Torrents-Faura
Pere Buhigas i Juan Pablo Torrents-Faura

En Pere Buhigas és llicenciat en Periodisme i enginyer tècnic en telecomunicacions. Forma part de la plantilla de TVE a Catalunya des de 1979 i a partir de 2007 és nomenat cap d’informatius de TVE a Catalunya i des del passat novembre també de RNE-Catalunya.

Casualitats de la vida, el col·loqui-conferència, que va tenir lloc al vespre a la sala de premsa de la seu central de Barcelona del Col·legi de Periodistes de Catalumya, va coincidir amb l’anunci del govern grec de suprimir la ràdio televisió pública grega.

Estructura de RTVE

En primer terme, Pere Buhigas ens va parlar de l’actual plantilla de TVE a nivell estatal, conformada per uns 6.000 treballadors, dels quals 1.500 corresponen a l’àrea d’informatius. Fins els últims 3 anys, s’ha aplicat una reducció del pressupost anual passant dels 1.200 als 800 milions d’euros d’enguany, a més de la desapareció de la publicitat a la ràdio i tv pública que ha suposat una reducció dels ingressos d’uns 500 milions anuals.

El centre de TVE a Sant Cugat i els estudis de RNE al complex empresarial del 22@ de Barcelona, tenen una capacitat molt gran respecte a la producció de programació pròpia tant en castellà com en català. Programes que s’emeten  per a tota Espanya, com Saber y Ganar o Para todos La 2  o d’àmbit només català com El matí a 4 bandes de RNE, són alguns exemples. Tota aquesta producció està marcada per un filtratge molt potent com és la comissió de RTVE del Parlament de Catalunya, la comissió de deontologia del Col.legi de Periodistes de Catalunya o el Consell Audiovisual de Catalunya (CAC).

Per Buhigas, les actuals dades d’audiència que es recullen no són gaire fiables,  perque no es poden mesurar exactament quants espectadors veuen un programa encara que tothom accepta aquestes xifres com una aproximació; amb uns 4.000 mesuradors d’audiència no és creible que una sèrie com Águila Roja tingui un audiència de més de 5 milions d’espectadors. Obviament, l’aparició d’un gran número de canals a partir de la implantació de la TDT ha fet baixar el número d’espectadors de les TV estatals i autonòmiques, marcant un shares que ronden només el 10 % de la quota de pantalla a dia d’avui.

Internet i reptes del futur

De moment, amb l’actual situació econòmica i de contenció de la despesa pública, TVE no pot apostar d’una manera clara pe la TV en 3D i per produïr, per exemple, per sèries de 7 minuts per a mòbils. Això sí, aplicant el sentit comú, s’apliquen mesures d’estalvi de la despesa com és reduïr la subscripció en paper dels diaris en un 40 % i optar per la versió on-line o evitar la duplicitat de càmeres i periodistes en les diferents rodes de premsa dels polítics. Molts programes de la 2 de TVE estant sent patrocinats per marques comercials, sent una nova manera de fer front al cost de programes de producció pròpia i potser una nova tendència a seguir dintre dels mitjans audiovisuals públics.

foto grupo

Anuncios

Responder

Introduce tus datos o haz clic en un icono para iniciar sesión:

Logo de WordPress.com

Estás comentando usando tu cuenta de WordPress.com. Cerrar sesión / Cambiar )

Imagen de Twitter

Estás comentando usando tu cuenta de Twitter. Cerrar sesión / Cambiar )

Foto de Facebook

Estás comentando usando tu cuenta de Facebook. Cerrar sesión / Cambiar )

Google+ photo

Estás comentando usando tu cuenta de Google+. Cerrar sesión / Cambiar )

Conectando a %s