Consell de la Informació de Catalunya: l’altre “síndic de greuges”

Constituït el 1997, el Consell de la Informació de Catalunya (CiC), vinculat al Col·legi de Periodistes de Catalunya, té com a finalitat vetllar per l’acompliment dels principis d’ètica professional periodística recollits en el Codi Deontològic aprovat el 1992.

El CiC és un òrgan d’arbitratge independent que exerceix les seves funcions sobre els professionals i mitjans de comunicació que desenvolupin les seves activitats informatives a Catalunya. Es tracta d’un organisme representatiu i plural que, al marge de les atribucions dels òrgans judicials, vetlla pel compliment dels principis i criteris del Codi Deontològic de la professió periodística a Catalunya. Com a instrument d’autoregulació de la professió, les seves recomanacions són de caràcter ètic.

“L’ètica és una i no es desdobla”

En Roger Jiménez és el president del CiC des de juliol de 2013 en substitució de la periodista Llúcia Oliva, que va ocupar aquest lloc durant cinc anys. El fet d’haver estat membre del CiC els darrers nou anys i impartir classes de Deontologia a la Universitat Internacional de Catalunya, el van portar a acceptar la proposta de posar-se al capdavant d’una institució que té com a nord una causa que ell, de sempre, ha fet seva. Jiménez és llicenciat en Periodisme per la Universitat de Navarra. Ha estat redactor i redactor en cap de l’agència Europa Press i director d’Efe a Catalunya, sots-director i director adjunt de La Vanguardia, corresponsal a Londres i a Roma i primer defensor del lector d’aquest diari.

Podries resumir, en una línia, què és el CiC?

Una entitat independent, representativa i plural que vetlla pel compliment del Codi Deontològic en una premsa lliure i transparent.

Quins criteris feu servir per actualitzar (si és que cal actualitzar) el Codi Deontològic de la professió de periodista?

L’ètica és una i no es desdobla, de manera que els dotze criteris del Codi prevalen i són comuns per a tots els mitjans i suports. Però les noves tecnologies i les característiques d’Internet, per posar un exemple, han propiciat l’aparició d’una casuística que demana la deguda atenció. En tot cas, la reforma d’alguns criteris es farà mitjançant annexos. El 10 de desembre vam celebrar un seminari al Col·legi de Periodistes per tractar a fons els nous dilemes deontològics que es presenten a la professió.

El CiC es pot considerar una mena de síndic de greuges del periodista?

Més aviat del públic, donat que els lectors, oients, teleespectadors i usuaris són els principals destinataris del continguts dels mitjans de comunicació i són, òbviament, els qui exerceixen la crítica i es queixen quan veuen que els mitjans s’aparten del degut servei a l’audiència. Això no vol dir que no s’acceptin queixes de professionals en determinades circumstàncies i situacions, com ara per fer valdre la clàusula de consciència, el secret professional o denunciar una mala praxi d’altres col·legues o mitjans.

Ens pots explicar els casos que us han estat arribant aquest últim any? Quin és el perfil del denunciant?

Els casos són diversos, com ho és el públic i la seva percepció i sensibilitat envers els mitjans. Un dels més recents: la queixa d’una lectora per un editorial del diari ABC que es basava en uns fets falsos sobre l’idioma espanyol a les escoles catalanes. Una altra queixa tractava d’unes imatges d’arxiu difoses per TV3 sobre una persona malalta de càncer i que s’havia mort pocs mesos després de la gravació. Pel que fa a internet, vam rebre un seguit d’escrits de reprovació contra la publicació digital Girona Notícies i la seva continuada mala praxi que, fins i tot, vulnerava la pràctica totalitat dels principis del Codi Deontològic.

I algún cas d’èxit de la queixa d’un periodista envers un mitjà de comunicació?

En el cas de Girona Notícies, la majoria de les queixes procedien de periodistes d’aquella demarcació, que veuen en aquestes pràctiques un perill pel bon nom de la professió.

segell_blau_curt

Es comencen a notar els efectes del nou segell de compromís ètic del CiC?

Hi ha un augment exponencial de les adhesions dels mitjans al CiC. Avui dia, passen de vuitanta. També augmenta l’interès del públic per conèixer la naturalesa i les finalitats del Consell de la Informació. Tot això és positiu, però hem de seguir en aquesta línia, amb el benentès que la divulgació del compromís ètic i la crida a presentar queixes ha de ser una tasca continuada.

Pel que fa a les resolucions que adopteu sobre casos concrets, us fan cas les parts demandades?

No es pot parlar de demandes en tractar-se d’un organisme auto-regulador, en tot cas de queixes. Els mitjans adherits, que són la majoria, tenen un compromís ètic simbolitzat amb el segell que atorga el CiC, i se suposa que tenen la voluntat d’acomplir-lo. El fet que es publiquin les resolucions, encara que siguin desfavorables al mitjà, és demostratiu d’una actitud positiva envers el Codi Deontològic. Una altra cosa són les reincidències, que depenen de diversos factors i afecten unes publicacions determinades.

“A diversos països europeus s’observa que, cada cop més, els tribunals de justícia utilitzen les resolucions ètiques dels consells de la informació en les seves sentències”

Quina influència poden tenir les vostres decisions quan un cas arriba als tribunals?

A diversos països europeus s’observa que, cada cop més, els tribunals de justícia utilitzen les resolucions ètiques dels consells de la informació en les seves sentències. Això és vist com un problema pels partidaris de l’auto-regulació, atès que podria portar a restriccions de la llibertat d’expressió. La nostra tasca és diferent a la dels tribunals. Tant és així, que quan es presenta una demanda paral·lela a una queixa, el CiC automàticament paralitza la investigació de la queixa.

 

Anuncios

Responder

Introduce tus datos o haz clic en un icono para iniciar sesión:

Logo de WordPress.com

Estás comentando usando tu cuenta de WordPress.com. Cerrar sesión / Cambiar )

Imagen de Twitter

Estás comentando usando tu cuenta de Twitter. Cerrar sesión / Cambiar )

Foto de Facebook

Estás comentando usando tu cuenta de Facebook. Cerrar sesión / Cambiar )

Google+ photo

Estás comentando usando tu cuenta de Google+. Cerrar sesión / Cambiar )

Conectando a %s