Joan Pera, un actor genuinament polifacètic

“A dia d’avui hi ha cua a les escoles de teatre per fer la inscripció”

En Joan Pera és…Joan Pera, una persona amb una veu i una expressió corporal molt característica. Pare de sis fills i avi d’uns quants néts, als seus 65 anys continua sent un reconegut actor de teatre, televisió i cinema i també actor doblatge, entre d’altres coses. Potser us soni la seva veu quan veieu una pel·lícula de Woody Allen.


Joan, ja tens 65 anys, suposo que no tens ganes de jubilar-te, o si?

Noo!! I què faria?? Si porto tota la vida damunt de l’escenari… No sabria ni per on començar, sense fer teatre. Anar a buscar els néts a l’escola? Potser sí, però tot i que em dónen molta canya, jo necessito el teatre!

Com va ser el teu debut al món del teatre?

Jo era un vailet i ja feia teatre. De fet, el primer que vaig fer van ser “Els Pastorets de Mataró”, a la Sala Cabanyes. Per mi, la veritable escola de teatre són “Els Pastorets”, un gran clàssic del teatre català, per on han passat la majoria d’actors de renom del nostre país.

Joan Pera als seus inicis com a intèrpret
Joan Pera als seus inicis com a intèrpret

Com va sorgir la teva faceta d’actor de doblatge?

Abans erem quatre els qui ens dedicavem a això. Amb l’aparició de TV3 es van començar a doblar les pel•lícules en català i, és clar necessitaven que ho fés algú: i com que en aquella època érem quatre, doncs ens van agafar per pura necessitat. Després ja va sorgir el meu gust per fer-ho i m’hi vaig quedar.

wood

Què et va semblar la teva primera trobada amb Woody Allen? Et va comentar què li semblava la teva veu quan el dobles?

És sense dubte un dels moments més emotius que m’ha regalat la professió. El dia que ens vam trobar, a l’Hotel Arts de Barcelona, va ser per petició expressa seva. Li feia gràcia conèixer-me perquè considera que tinc una manera de fer molt peculiar i semblant a la d’ell. I jo pensava, abans d’arribar a la cita: ”què li diràs, què li diràs? Si no ens coneixem de res…”, però la veritat és que va ser una estona molt agradable. Em va dir; “Ets el meu miracle europeu”, en referència a la meva manera de posar la veu. N’estic orgullós.

Personalment, com creus que ha evolucionat el món de la televisió, del cinema i del teatre a Catalunya? Millor, pitjor, no comment?…

Home, ha anat a millor! La veritat és que ha canviat molt tot plegat. Quan vaig començar, ja t’ho he dit, érem quatre gats… millor dit: quatre il·luminats!! Sempre érem els mateixos, fent teatre o televisió. No existia ni TV3: és més, la vaig inaugurar jo! Així que imagina’t si n’hi havia, de coses a fer! Ara és diferent, la cultura és a l’abast de tothom i hi ha molts canals que ho fan possible. I ara tothom vol ser actor i a les escoles de teatre hi ha cua per fer la inscripció. Avui és molt més difícil aconseguir ser actor, però abans, no gens. Els pocs que ens agradava aquest món, ens apuntavem al grup amateur del poble i feiem els pastorets com a gran espectacle. I els que érem mitjanament bons, a fer teatre a Barcelona. Però compte: hi havia la censura! Vull dir, que no és que no hi hagués ningú fent teatre, sinó que, a sobre de ser pocs, algunes obres estaven censurades pel règim franquista. Per tant, a vegades el més difícil era poder portar a terme una actuació. Això sí, recordo aquells temps amb molt de carinyo, perquè ens ho passàvem teta. Hi havia dies que ens amagàvem dels grisos, perquè no ens descobrissin assajant obres de teatre en català!

Afirmes que Catalunya és una terra preciosa, però que la seva gent és dura. Per què?

Perquè culturalment som un poble que té un alt nivell intel·lectual i això comporta que el nostre públic és molt exigent. Per tant, ens hem d’esforçar al màxim. Però això és bo, perquè que hem format una professió de qualitat i amb grans artistes.

De la teva família, només el teu fill Roger es dedica al món de la interpretació. Tens algun nét que ja “apunti maneres”?

Els néts, tots des de ben petits, apunten maneres. són molt pallassets! De moment, en tinc tres, i tot i que els agrada ser el centre d’atenció i saludar quan acaben el poema de Nadal (jejeje), crec que cap dels tres seguirà els meus passos: són molt esportistes!

La teva dona Mery ha hagut de tenir molta paciència durant tots aquest anys de vida professional? La vida de l’actor no té horaris…

La Mery és una santa! Home, aquesta professió és difícil, perquè mai no saps quan vindrà la feina, ni com serà i has d’estar disponible les vint-i-quatre hores. Això vol dir que és una professió que et priva de fer certes coses. Però jo gaudeixo tant actuant, que per a mi això no són sacrificis, sinó part del meu ofici. Potser l’únic sacrifici que he hagut de fer per donar la talla en aquest món és haver estat una mica allunyat dels meus fills quan eren petits. Jo era tot el dia fora treballant: els matins feia doblatge i a les tardes anava a fer teatre. Però tot i així, gràcies a la meva dona, que sempre ha posat l’equilibri a casa, som una família unida i els caps de setmana sempre els he dedicat a ells. Que sis fills no són pocs!

Per què ha valgut la pena tots aquests anys de professió que encara continuen?

La veritat, sempre penso que el que més m’ha agradat i satisfet d’aquesta professió, i de la meva carrera en particular, és poder fer feliç a la gent i poder arrencar-los un somriure. Crec que és una sensació màgica. Ja se sap, l’únic moment que ens oblidem de tot en aquesta vida és quan riem!

 Com t’imagines el futur dels teus fills i néts?

Bé, més aviat el dels meu néts, perquè el dels meus fills ja està molt avançat. El petit en té 29! Un és actor, com tothom sap. Dels altres, en tinc un d’emprenedor, que viu a la Xina fent comerç, un altre que és polític i un que fins i tot és físic… Qui m’ho havia de dir! Els néts, de moment, mentre siguin feliços ja és molt per mi. Encara són molt petits.

 Fotografies cortesia de Joan Pera

Responder

