Amb quins criteris publica un periodista de la Catalunya Central?

Posant com exemple un esdeveniment organitzat per l’agència d’emprenedoria Creacció, a Manresa, es planteja la qüestió a dos periodistes locals

conferència Creacció
l’acte de Creacció a Manresa, el passat mes de novembre

Desena edició de l’Àgora d’opinió (el passat mes de novembre), organitzada per Creacció, una agència d’emprenedoria d’Osona i impulsada per diverses entitats com la Universitat de Vic. L’acte té lloc a Manresa amb una seixantena d’assistents. La directora de Recursos Humans d’Affinity Petcare, Teresa Niubó, és la ponent convidada i parla de “La transformació digital a l’empresa: el cas d’Affinity Petcare”.

Em trobo assegut a la taula de premsa amb altres periodistes de mitjans locals i els hi pregunto amb quins criteris assisteixen a una convocatòria de premsa com aquesta i quines premisses tenen per publicar una notícia a partir d’un acte al qual estant presents com és aquest.

Criteris per assistir a una convocatòria de premsa

Un dels “components” de la taula de premsa és en Pere Fontanals, director del digital Manresainfo.cat. Fontanals comenta que “com que som un mitjà petit, de només tres treballadors estables, generalment el que mana és la disponibilitat i coincidència amb altres actes. Procurem tenir una informació diversa i per això davant de coincidències intentem prioritzar temàtiques que no siguin repetitives. Si avui cobrim un acte sobre matèria empresarial, demà intentarem que sigui de temàtica social o cultural, per exemple”.

Pere Fontanals. Manresainfo.cat. Foto d'Adrià Costa
Pere Fontanals. Foto: Adrià Costa

Quan li pregunto si la conferència de la Teresa Niubó li ha semblat propaganda de l’empresa o realment aporta informació interessant pel lector del seu mitjà, afirma que “ni una cosa ni l’altra. La conferència no va entrar al detall del funcionament diari del seu departament”.

Respecte a si els periodistes de mitjans locals o comarcals, respecte a mitjans més grans, son més propicis a publicar notícies a partir convocatòries de premsa o notes de premsa, Fontanals afirma que no depèn tant de quin sigui l’àmbit de cobertura de les notícies sinó de la capacitat de treball que tinguis: “Un mitjà petit com el nostre ha d’equilibrar molt les “forces”.” “…No hi ha res pitjor que una roda de premsa en que, al final, cap periodista no pregunta”.

Per altra banda parlo, a la mateixa taula de premsa, amb el Carles Blaya, cap d’economia del diari de la Catalunya central, Regió 7En Carles m’explica que no hi ha un únic criteri per definir quin acte o activitat ha de ser cobert presencialment per un redactor del diari: “Hi ha esdeveniments que no necessiten gaire debat sobre si han de ser coberts o no: són notícia per la seva novetat o per la transcendència que tenen en la població i, més concretament, en el públic lector de Regió7”.

Carles Blaya. Regió7
Carles Blaya

Referint-se a la conferenciant Blaya comenta que, en línies generals, ha respost al que es podia esperar a l’avançada d’un dinar-col·loqui com aquest: una especialista en el seu sector que explica la seva experiència sobre una qüestió que, previsiblement, podria ser aprofitada per empresaris locals per potenciar la seva empresa. Amb tot, normalment aquesta mena d’activitats (que han anat proliferant en els darrers anys) tenen un impacte menor del que un pot esperar a l’inici. “Quan l’explicació del conferenciant es basa en excés en la pròpia història i en el seu context personal i no inclou un argumentari general (que ha d’estar treballat i ha de ser entenedor, engrescador i enriquidor) que pugui ser aprofitat pels assistents considero que la conferència-col·loqui no és tot el profitosa que hauria pogut ser”.

“No hi ha més notícies d’unes que d’altres”

Respecte amb quins criteris publica aquest diari, Blaya explica que van associats al que ja ha explicat abans, i sempre depèn la publicació final en l’edició en paper (que té un espai finit) al fet que no hi hagi alguna notícia de darrera hora que n’ajorni la publicació.

Preguntant-li de si els periodistes de mitjans locals o comarcals, respecte a mitjans més grans, son més propicis a publicar notícies a partir d’assistir a convocatòries de premsa o a les notes de premsa que reben,  el cap d’economia de Regió7 afirma que publiquen tant informacions que arriben en format de nota de premsa com aquelles que es treballen en assistir a una convocatòria de premsa. “No hi ha més notícies d’unes que d’altres”.

Blaya conclou que per norma general, si es convoca una roda de premsa és perquè el convocant entén que ho mereix i que cal alguna cosa més que enviar una simple nota de premsa. Per això, “quan es convoquen rodes de premsa s’hi acostuma a anar perquè se sobreentén (insisteix: de vegades no és així) que el que es vol comunicar és realment important per al convocant”.

Amb aquestes afirmacions de dos grans professionals del periodisme local, en aquest cas de la Catalunya central, ens podem fer una idea de com actuen els periodistes, alhora de publicar un fet o esdeveniment al seu mitjà de comunicació.

Article publicat a Revista Catalunya Central

Anuncios

Responder

Introduce tus datos o haz clic en un icono para iniciar sesión:

Logo de WordPress.com

Estás comentando usando tu cuenta de WordPress.com. Cerrar sesión / Cambiar )

Imagen de Twitter

Estás comentando usando tu cuenta de Twitter. Cerrar sesión / Cambiar )

Foto de Facebook

Estás comentando usando tu cuenta de Facebook. Cerrar sesión / Cambiar )

Google+ photo

Estás comentando usando tu cuenta de Google+. Cerrar sesión / Cambiar )

Conectando a %s