Helena Garcia Melero, periodista de TV3 i veïna de Sarrià

“El que més m’atrau de la meva professió és la quantitat de coses que aprens diàriament, i cada dia tot és nou”

foto Melero 1

Helena Garcia Melero em rep en una sala de visites a TV3 per a convidats. L’actualitat informativa d’aquell dia mana i només podem estar menys de vint minuts d’entrevista, però són suficients. Llicenciada en Filosofia i en Ciències de la Informació per la Universitat Autònoma de Barcelona, aquesta dona parla d’una manera propera i directa, no veig una gran diferència quan la veus per TV i quan la tractes en persona. I això s’agraeix. Com a veïna del barri de Sarrià, en aquesta entrevista ens parla de la seva professió i de la seva visió que té del barri.

 Com va néixer la teva vocació periodística?

Doncs una mica per casualitat…De fet, la meva primera opció, quan vaig entrar a la universitat, va ser la carrera de Filosofia i quan ja estava acabant pràcticament, per la meva manera de ser molt curiosa i també una mica perquè m’interessava tot, vaig pensar que cursar Periodisme podria ser un bon complement. Vaig començar aquesta carrera mentre finalitzava la de Filosofia, i per aquelles oportunitats que t’ofereix la vida, em vaig assabentar que es feia un càsting a TV3 per presentar informatius i resulta que, sense experiència en televisió em van contractar, (l’assignatura de televisió no es feia fins a tercer de carrera i jo encara estava a segon curs). La meva vocació m’ha arribat treballant i enamorant-me d’aquesta professió des de Televisió de Catalunya. Per altra banda, et puc dir que quan fèiem obres de teatre o exercicis de comunicació al col·legi, jo sempre deia que m’agradava fer entrevistes, però com un joc, no com una vocació; tenia curiositat i interès per les coses. I això es el que m’ha portat el realitzar aquesta feina i la sort d’entrar aquí, a TV3.

I què més t’ha aportat aquesta professió?

El que més és la quantitat de coses que aprens diàriament; aprens sobre diferents temes i amb diferents persones d’arreu. És una professió que t’obre una finestra al món; i cada dia tot és nou. Al març d’aquest any he fet  vint-i-cinc anys a TV3 i encara penso “i avui, a veure què?”. Tot obliga a aprendre coses noves, i per tant, a aprendre de persones que saben més que tu: aquest és el gran atractiu de la nostra feina.

En tots aquest anys que portes a la televisió, has fet alguna entrevista que t’hagi quedat “gravada” de per vida?

Sí, mira, una persona que em va impactar molt: una dona que patia esclerosi múltiple i tenia quatre fills. Quan la vaig entrevistar jo tenia un nus a l’estómac però l’energia, l’esperit positiu que em va transmetre, la seva il·lusió, em van fer sentir tant aclaparada i tant petita…Ella postrada en una cadira de rodes, sent generosa amb la vida que li ha tocat viure, però, quin esperit d’entrega, de lluita, de cultura de l’esforç; vaig pensar “quan tinc que aprendre d’aquesta dona”. Són aquells testimonis anònims que et fan pensar quan estàs en un moment baix personal.

A més de treballar a televisió, has fet ràdio. ¿Què és el que més recordes del món de la ràdio?

El que més em va agradar és la màgia de la ràdio…La ràdio et permet moltes coses, et permet estar més relaxat. Tot es concentra en la comunicació verbal i això ho trobo molt bonic perquè et permet jugar amb les veus, amb el to i amb la manera com et dirigeixes en diferents entrevistes que fas; a la ràdio pots preservar una part de tu mateix i això m’agrada molt.

Estat de la professió periodística: no creus que hi ha un excés de titulats en periodisme i molt poca demanda? Com es podria resoldre aquest situació?

Quan estudiava la carrera de Periodisme, els missatges del professorat ja eren negatius però vaig tenir sort entrant a treballar a televisió. Quan jo he donat classes de periodisme a la facultat, als meus alumnes els he dit “no defalliu”. Aquesta professió es pot exercir de moltes maneres i per descomptat no es pot perdre la il·lusió,  cal trucar moltes portes i buscar mentre treballes. Sempre tinc la sensació que es pot trobar alguna cosa. Hi ha molta precarietat però com autònom també hi ha moltes possibilitats. I això sí, no parar i fer networking.

Quins projectes tens previstos a mig plaç?

Encara no ho sé. El programa “Divendres”, que ara mateix copresento, s’acaba aquesta temporada juntament amb la sèrie de “la Riera”, i llavors i haurà un altre projecte per les tardes. Però sí et diré que per motius obvis, ja t’he dit que ara farà vint-i-cinc anys que estic a TV3, em considero més periodista de plató que no pas de carrer.

Com a mare i professional de la comunicació, com combines feina i família?

La veritat és que no es pot conciliar, però pots organitzar-te el millor que puguis; pots comptar amb l’ajuda dels avis o amb la d’un veí amable, i t’ho pots combinar. Però en aquests moments no puc conciliar amb els meus horaris actuals, encara que durant dotze anys sí que he pogut.

“A mi m’agrada molt passejar-me pel barri vell de Sarrià, hi ha moltes botigues, cafeteries; a més, de vegades, parlo amb veïns que ja conec del barri”

Què és el que t’agrada més de Sarrià?

A mi, m’agrada molt passejar-me pel barri vell de Sarrià. Hi ha moltes botigues, cafeteries, i a més, de vegades, parlo amb veïns que ja conec del barri. No tinc l’hàbit de passejar pel parc però sí quan practico running; en aquest cas quan vaig al Parc de Cervantes. Per mi Sarrià és un barri molt agradable, molt a prop de la Diagonal i del Corte Inglés, i això m’encanta perquè és una part amb poc trànsit i sense el turisme massiu que trobes en altres llocs de Barcelona.

¿Com a veïna d’aquest barri, quines coses creus que s’haurien de millorar de manera urgent?

T’he de dir que estic molt contenta on visc; tinc petites botigues, cafeteries de tot tipus, supermercats, ferreteries, etc. El transport públic el tinc davant de la porteria de casa. Desitjo que continuï aquest “bon rotllo” que genera el barri, jo estic molt a gust.

Entrevista publicada a La Fada de Sarrià i St. Gervasi (abril 2017)

 

Responder

